גליון 28

כרך 28 | תשע"ו 2016

הקתדרה לחינוך מיוחד ע"ש קונין־לוננפלד

דבר העורך

ברכת "ברוכים הבאים" לחברים החדשים בוועדת המערכת: פרופ' רפיק איברהים ופרופ' תמי קציר מהחוג ללקויות למידה בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה; ד"ר איריס מנור־בנימיני מהחוג לחינוך מיוחד בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה וד"ר לימור קולן מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים. כקודמתה, גם הוועדה הנוכחית מייצגת את האופי המגוון והרב מקצועי של החינוך המיוחד והשילוב. המאמרים בגיליון שלפניכם משקפים נאמנה את המגוון של האוכלוסייה עם צרכים מיוחדים ואת ההיבטים העכשוויים בשיח המקצועי בשדה החינוך המיוחד: שני המאמרים הראשונים, רייטר, רם ודרמר ואבישר, מציגים את ההיבט המערכתי הבית ספרי ביישום שילוב תוך שימת דגש על שיתוף פעולה בין בית ספר מיוחד לבין בית ספר רגיל. המאמר של קליבנסקי מציג היבט מערכתי קהילתי מנקודת מבט של השתלבות בפעילות בתנועת נוער. שרייבר־דיבון מדווחת על מחקר בקרב אמהות למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בשני המאמרים האחרונים מציגות ברץ ויוספי וטוב־לי היבטים של אוריינות, כתיבה וקריאה, כפי שבאים לידי ביטוי במסגרות משלבות שונות. המושגים 'אמפתיה' ו'הכלה' נכנסו לעגה המקצועית החינוכית ביחד עם הטמעת 'יעד ההכלה'. חוות הדעת של טימור דנה בקשרים ובזיקות בין שני מושגים אלה. אל שולחן המערכת ממשיכים להגיע מאמרים מדעיים מקוריים בנושאים שונים וכולם מועברים לשיפוט מדעי. סחיש, סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, הוא כתב העת היחיד בשפה העברית המשמש במה איכותית לאנשי מקצוע באקדמיה ובשדה וגם מסד ידע לסטודנטים ולמתענינים נוספים בתחומים אלה. אנו מזמינים אתכם להמשיך את הקשר איתנו.

מרק לייקין

הפעלת תכנית לשילוב והכלה של תלמידים הלומדים בחינוך המיוחד והרגיל: היבטים ארגוניים ופדגוגיים

שונית רייטר, דפנה רם ואיריס דרמר | 

עמודים 7-31

שיתופיות ושיתוף פעולה בין בית ספר מיוחד לבין בית ספר רגיל למטרת יישום שילוב

גלעדה אבישר | 

עמודים 32-51

שילוב 'האחר': שילוב חניכים עם צרכים מיוחדים בתנועת הצופים

חגית קליבנסקי | 

עמודים 52-72

מעמסה וצמיחה בקרב אימהות למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה וקשה: התמודדות עם משמעות

מיכל שרייבר־דיבון ואסנת רובין | 

עמודים 73-87

"רעשים" בסיפורם של מתקשים צעירים למרות תכנית טיפוח כתיבה

טוב לי אסתר | 

עמודים 88-112

ספרי ילדים העוסקים בלקויות ככלי מתווך בעבודתן של מורות בכיתות משלבות

לאה ברץ ועינב יוספי | 

עמודים 113-133

אמפתיה והכלה: הילכו יחדיו?

צפי טימור | 

עמודים 134-145